Honden centrum

Voeding en verzorging » Medisch » castratie

1. Charissa

rank: 12

geplaatst op 22-07-2010 om 22:59
    hoi.

Ik heb twee border collie reutjes van elk 5 en half maand. Nu wou ik de echte voor en nadelen van een castratie weten. En vanaf welke leeftijd kan je dat dan het beste doen? Want op elke site staan er verschillende dingen, dat ik niet meer weet wat het nu echt is.

Groetjes
    Charissa
    hoi. Ik heb twee border collie reutjes van elk 5 en half maand. Nu wou ik de echte voor en nadelen van een castratie weten. En vanaf welke leeftijd kan je dat dan het beste doen? Want op elke site staan er verschillende dingen, dat ik niet meer weet wat het nu echt is. Groetjes Charissa
  2. Ynnad26

rank: 7

geplaatst op 23-07-2010 om 02:02
    Overweeg je ze te castreren? De beste raad kan je waarschijnlijk krijgen via je DA.
    Ik denk dat voor- en nadelen ook wel wat van hond tot hond afhangen, elke hond zal anders reageren.
    In verband met de leeftijd vermoed ik dat, als er geen andere medische reden toe is, ze rond hun puberteit "last" kunnen krijgen van hormonen en dat de meeste eigenaars ze dan op dat moment laten castreren EMO 17.
    Kortom, elke situatie zal anders zijn en je zal er moeilijk een vaste leeftijd op kunnen prikken, of algemene voor- en nadelen.EMO 2
    Overweeg je ze te castreren? De beste raad kan je waarschijnlijk krijgen via je DA. Ik denk dat voor- en nadelen ook wel wat van hond tot hond afhangen, elke hond zal anders reageren. In verband met de leeftijd vermoed ik dat, als er geen andere medische reden toe is, ze rond hun puberteit "last" kunnen krijgen van hormonen en dat de meeste eigenaars ze dan op dat moment laten castreren [emo17]. Kortom, elke situatie zal anders zijn en je zal er moeilijk een vaste leeftijd op kunnen prikken, of algemene voor- en nadelen.[emo2]
    flatcoated retrievers "of Fjury's Dream"
  3. Charissa

geplaatst op 23-07-2010 om 22:27
    ja ik weet het nog niet zeker. EMO 1 maar ik zou echt de voor en nadelen zo willen bekijken, omdat er overal iets anders op internet staat..
    ja ik weet het nog niet zeker. :) maar ik zou echt de voor en nadelen zo willen bekijken, omdat er overal iets anders op internet staat..
  4. Ynnad26

geplaatst op 24-07-2010 om 22:23
    Best eens informeren bij je DA (=dierarts), of de fokker van je twee schatten.
    Deze twee personen zullen het ras het beste kennen vermoed ik.

Misschien dat Inge (hier op't forum) je ook nog verder kan helpen.
    Best eens informeren bij je DA (=dierarts), of de fokker van je twee schatten. Deze twee personen zullen het ras het beste kennen vermoed ik. Misschien dat Inge (hier op't forum) je ook nog verder kan helpen.
  5. Charissa

geplaatst op 24-07-2010 om 22:37
    ja idd EMO 1 ik heb daar hetzelfde bericht achtergelaten. EMO 1
    naar de dierenarts ga ik volgende maand is op controle en dan kan ik dat ook vragen.
    Bedankt voor de reactie.

groetjes
    ja idd :) ik heb daar hetzelfde bericht achtergelaten. :) naar de dierenarts ga ik volgende maand is op controle en dan kan ik dat ook vragen. Bedankt voor de reactie. groetjes
  6. AnneMarie

rank: 28

geplaatst op 28-07-2010 om 09:43
    1 van de nadelen kan zijn dat je hond een dikke vervelende vacht kan krijgen(dit hoeft niet, maar de kans bestaat dat het wel gebeurt)
    verder kan een hond dikker worden, omdat hij minder eten nodig heeft, als je dus de zelfde portie geeft als voor een castratie kan die daardoor dik worden.

maar mijn vraag is waarom wil je een castratie bij de honden??
    wat is daar de reden van....

ga dat eerst eens bedenken...
    zijn je honden erg opdringerig met loopse teven, of is er wat anders aan de hand

kijk voor een verandering van gedrag(dominantie) heeft castratie in de meeste gevallen geen zin
    bedenk eerst waarom je een castratie wilt en ga dan kijken wat de gevolgen kunnen zijn
    1 van de nadelen kan zijn dat je hond een dikke vervelende vacht kan krijgen(dit hoeft niet, maar de kans bestaat dat het wel gebeurt) verder kan een hond dikker worden, omdat hij minder eten nodig heeft, als je dus de zelfde portie geeft als voor een castratie kan die daardoor dik worden. maar mijn vraag is waarom wil je een castratie bij de honden?? wat is daar de reden van.... ga dat eerst eens bedenken... zijn je honden erg opdringerig met loopse teven, of is er wat anders aan de hand kijk voor een verandering van gedrag(dominantie) heeft castratie in de meeste gevallen geen zin bedenk eerst waarom je een castratie wilt en ga dan kijken wat de gevolgen kunnen zijn
    annemarie
  7. Charissa

geplaatst op 28-07-2010 om 22:45
    ja het lag vooral aan mama. Ik mocht deze pups als ik ze liet castreren, omdat een man haar vanalles wijs gemaakt had. Maar nu we de pups bij ons thuis hebben, hebben we eigenlijk geen vervelendheden. En heeft mama gezegd dat ze toch niet gecastreerd moeten worden. Maar toch zou ik de voor- en nadelen eens willen weten. Daarom deze post EMO 1
    ja het lag vooral aan mama. Ik mocht deze pups als ik ze liet castreren, omdat een man haar vanalles wijs gemaakt had. Maar nu we de pups bij ons thuis hebben, hebben we eigenlijk geen vervelendheden. En heeft mama gezegd dat ze toch niet gecastreerd moeten worden. Maar toch zou ik de voor- en nadelen eens willen weten. Daarom deze post :)
  8. Bobby-

rank: 346

geplaatst op 27-10-2010 om 15:24
    Hoi, mijn Chiweenie is 17 maanden oud. Hij begint nu wat dominantie te vertonen maar in een heel lichte vorm. Hij heeft een knuffel die hij nu wekelijks "bespringt". Mijn vraag is of hij gecastreerd moet worden omdat hij geen teefje krijgt om te paren en om de mogelijke kans op prostaatkanker te verminderen.
    Hoi, mijn Chiweenie is 17 maanden oud. Hij begint nu wat dominantie te vertonen maar in een heel lichte vorm. Hij heeft een knuffel die hij nu wekelijks "bespringt". Mijn vraag is of hij gecastreerd moet worden omdat hij geen teefje krijgt om te paren en om de mogelijke kans op prostaatkanker te verminderen.
  9. Ynnad26

geplaatst op 27-10-2010 om 16:28
    Als je een reutje bijneemt is het misschien beter ze beide te laten castreren als er toch niet met gefokt wordt, als hij alleen blijft en je kan hem de baas is castratie enkel een preventie voor de kanker en ook dat geen garantie.
    Als je een reutje bijneemt is het misschien beter ze beide te laten castreren als er toch niet met gefokt wordt, als hij alleen blijft en je kan hem de baas is castratie enkel een preventie voor de kanker en ook dat geen garantie.
  10. AnneMarie

geplaatst op 27-10-2010 om 16:43
    een reu die niet gecastreed wordt heef tniet meer kans op kanker......
    en alle 2 casteren zou ik ook niet adviseren want dan staan ze nog even hoog in de rangorde
    je moet juist de minst dominante casteren omdat de leider dan een nog hogere positie krijgt, zodat die reu zijn positie kan behouden
    dus niet alle 2 casteren en ook niet de dominante casteren.
    een reu die niet gecastreed wordt heef tniet meer kans op kanker...... en alle 2 casteren zou ik ook niet adviseren want dan staan ze nog even hoog in de rangorde je moet juist de minst dominante casteren omdat de leider dan een nog hogere positie krijgt, zodat die reu zijn positie kan behouden dus niet alle 2 casteren en ook niet de dominante casteren.
    annemarie
  11. Bobby-

rank: 346

geplaatst op 27-10-2010 om 19:20
    Bedankt voor de reacties. Wij willen er een teefje bij nemen. Dit teefje wordt zowiezo gesteriliseerd. Het ging bij ons meer om de kans op prostaatkanker te verminderen en de frustratie om niet te paren tegen te gaan.
    Bedankt voor de reacties. Wij willen er een teefje bij nemen. Dit teefje wordt zowiezo gesteriliseerd. Het ging bij ons meer om de kans op prostaatkanker te verminderen en de frustratie om niet te paren tegen te gaan.
  12. AnneMarie

geplaatst op 28-10-2010 om 08:42
    als en reu niet echt veel drang heeft om te paren zou ik mijn reu niet casteren.... ik zou niet zomaar in een hond gaan snijden als het niet echt noodzakelijk is.
    er is niet meer kans op prostaatkanker bij een niet gecastreerde reu.
    en als je teefje toch al gesteriliseerd wordt kan je reu natuurlijk zich niet voortplanten bij haar(dus dan is de kans groot dat hij niet gefrustreerd raakt
    als en reu niet echt veel drang heeft om te paren zou ik mijn reu niet casteren.... ik zou niet zomaar in een hond gaan snijden als het niet echt noodzakelijk is. er is niet meer kans op prostaatkanker bij een niet gecastreerde reu. en als je teefje toch al gesteriliseerd wordt kan je reu natuurlijk zich niet voortplanten bij haar(dus dan is de kans groot dat hij niet gefrustreerd raakt
    annemarie
  13. Ynnad26

geplaatst op 28-10-2010 om 10:22
    We leren bij EMO 4.
    We leren bij [emo4].
  14. Charissa

geplaatst op 28-10-2010 om 15:43
    ja EMO 1 ik heb nog steeds niet gecastreerde reu's en het gaat nog altijd goed EMO 4 Even een korte periode waar het minder ging maar dat ging super snel over EMO 4 Nu zitten ze spijtig genoeg even apart. Renzo heeft ontstoken ogen EMO 2 van de tocht zei de dierenarts... nu heb ik heeel de ren helemaal anders ingericht, zodat het niet meer tocht.
    ja :) ik heb nog steeds niet gecastreerde reu's en het gaat nog altijd goed :D Even een korte periode waar het minder ging maar dat ging super snel over :D Nu zitten ze spijtig genoeg even apart. Renzo heeft ontstoken ogen :( van de tocht zei de dierenarts... nu heb ik heeel de ren helemaal anders ingericht, zodat het niet meer tocht.
  15. bono

rank: 98

geplaatst op 10-12-2010 om 15:36
    Onze golden was enorm dominant, ondanks een jaar lang goei training hadden we toch nog soms problemen.
    We hebben hem dan uiteindelijk toch laten castreren toen hij 15 maanden was, en die is nu heel onderdanig en kalm, wel nog vrolijk en speels .
    Hij is nu ondertussen 19 maanden.
    Hij is zeker niet lui geworden, ook zijn vacht veranderde niet...dus ik heb er geen spijt van allesinds.
    Andere honden kunnen mss wel anders reageren
    Onze golden was enorm dominant, ondanks een jaar lang goei training hadden we toch nog soms problemen. We hebben hem dan uiteindelijk toch laten castreren toen hij 15 maanden was, en die is nu heel onderdanig en kalm, wel nog vrolijk en speels . Hij is nu ondertussen 19 maanden. Hij is zeker niet lui geworden, ook zijn vacht veranderde niet...dus ik heb er geen spijt van allesinds. Andere honden kunnen mss wel anders reageren
    Andy
  16. AnneMarie

geplaatst op 17-12-2010 om 11:44
    dominantie gedrag neemt niet af als je de hond laat casteren!!!!!!
    vaak wordt gedacht dat castratie helpt tegen dominantie maar dit is niet waar.
    een gecastreerde hond kan zelfs dominantere hoduingen aan gaan nemen.
    dominantie gedrag neemt niet af als je de hond laat casteren!!!!!! vaak wordt gedacht dat castratie helpt tegen dominantie maar dit is niet waar. een gecastreerde hond kan zelfs dominantere hoduingen aan gaan nemen.
    annemarie
  17. bono

geplaatst op 17-12-2010 om 18:24
    Anne marie, iedere honden kenner weet dat castratie de testosteron weg neemt, en die zorgt voor de dominantie!! Aangeleerd gedrag en jachtdrift zal niet verdwijnen na castratie, maar als de dominantie het gevolg is van hormonen, zal ze smelten als sneeuw voor de zon na castreren.
    Ik heb met mijn hond het beste voorbeeld, en zelfs geert de bolster raadde het ons aan om dezelfde reden, dus ik geloof hem wel meer dan jou, sorry
    Anne marie, iedere honden kenner weet dat castratie de testosteron weg neemt, en die zorgt voor de dominantie!! Aangeleerd gedrag en jachtdrift zal niet verdwijnen na castratie, maar als de dominantie het gevolg is van hormonen, zal ze smelten als sneeuw voor de zon na castreren. Ik heb met mijn hond het beste voorbeeld, en zelfs geert de bolster raadde het ons aan om dezelfde reden, dus ik geloof hem wel meer dan jou, sorry
    Andy
  18. AnneMarie

geplaatst op 17-12-2010 om 18:41
    Bono iedere Kynoloog weet dat dit onzin is,
    dominantie wordt niet afgenomen door castratie
    dominantie wordt namelijk in 9 van de 10 gevallen verkeerd beoordeeld
    dominante hond is namelijk een verkeerde benaming,
    je hebt een dominant gedrag maar geen dominante hond....
    een hond die in een bepaald gedrag dominant kan zijn kan in een ander geval wel heel onderdanig zijn
    neem mijn Eron(reu 20 maand oud) is uit mijn E-nest terug bij mij gekomen omdat hij te dominant zou zijn.....
    hier is het een watje en alle 4 teven leggen hem op de rug... en als je boe tegen hem zegt rent hij onder de tafel weg.......wat nou dominant

en meestal is een hond waarvan gezegt wordt dat die dominant is, geen goede begeleiding(RANGORDE)
    de rangorde in die situatie is niet goed en daarom staat de hond hoger in rangorde, en vandaar dat men dan zegt die hond is dominant....
    dat is dus niet zo(zie mijn voorbeeld met eron) het is dus een bepaald gedrag.

dominant is dus een bepaald gedrag en geen instinkt.

het is wel zo... dat door de castratie de hormonen weg zijn en heel veel mensen verwarren dominant met hormonen die er voor zorgen dat een reu een haantje de voorste is.
    maar zoals ik al eerder heb aangegeven
    een teef die bv gecastreerd is kan zelfs pittiger gedrag laten zien dan een niet gecastreerde teef.

Bono iedere Kynoloog weet dat dit onzin is, dominantie wordt niet afgenomen door castratie dominantie wordt namelijk in 9 van de 10 gevallen verkeerd beoordeeld dominante hond is namelijk een verkeerde benaming, je hebt een dominant gedrag maar geen dominante hond.... een hond die in een bepaald gedrag dominant kan zijn kan in een ander geval wel heel onderdanig zijn neem mijn Eron(reu 20 maand oud) is uit mijn E-nest terug bij mij gekomen omdat hij te dominant zou zijn..... hier is het een watje en alle 4 teven leggen hem op de rug... en als je boe tegen hem zegt rent hij onder de tafel weg.......wat nou dominant en meestal is een hond waarvan gezegt wordt dat die dominant is, geen goede begeleiding(RANGORDE) de rangorde in die situatie is niet goed en daarom staat de hond hoger in rangorde, en vandaar dat men dan zegt die hond is dominant.... dat is dus niet zo(zie mijn voorbeeld met eron) het is dus een bepaald gedrag. dominant is dus een bepaald gedrag en geen instinkt. het is wel zo... dat door de castratie de hormonen weg zijn en heel veel mensen verwarren dominant met hormonen die er voor zorgen dat een reu een haantje de voorste is. maar zoals ik al eerder heb aangegeven een teef die bv gecastreerd is kan zelfs pittiger gedrag laten zien dan een niet gecastreerde teef.
    annemarie
  19. bono

geplaatst op 17-12-2010 om 18:46
    Ok. Twee dierenartsen, en gedragstherapeut geert de bolster zullen wel verkeerd zitten.
    Ok. Twee dierenartsen, en gedragstherapeut geert de bolster zullen wel verkeerd zitten.
    Andy
  20. AnneMarie

geplaatst op 17-12-2010 om 19:14
    nee hoor,
    maar er zijn toch heel wat honden die na hun castratie gewoon nog even "dominant" zijn
    dus helpt het in veel gevalen niet,
    en nee een dierenarts zal dit niet snel toegeven, haha het is zijn broodwinning.
    wat zou jij zeggen als je geld wil verdienen........
    ik ken genoeg dierenartsen die weten dat het vaak niet helpt maar toch maar doen...
    het zelfde verhaal met het voer wat een dierenarts verkoopt, winst winst en nog eens winst
    nee hoor, maar er zijn toch heel wat honden die na hun castratie gewoon nog even "dominant" zijn dus helpt het in veel gevalen niet, en nee een dierenarts zal dit niet snel toegeven, haha het is zijn broodwinning. wat zou jij zeggen als je geld wil verdienen........ ik ken genoeg dierenartsen die weten dat het vaak niet helpt maar toch maar doen... het zelfde verhaal met het voer wat een dierenarts verkoopt, winst winst en nog eens winst
    annemarie
  21. bono

geplaatst op 17-12-2010 om 19:24
    Niemand leert zijn hond macho gedrag aan, macho gedrag tegenover andere honden, tegenover zijn baasje zelf, of tegen andere mensen, en toch vertonen sommige honden zo'n gedrag, dus is het puur van de hormonen toch? Zelfs in de hondenclub zeiden de instructeurs dat onze hond ondanks goede leiding toch onrustig, en overactief was, en ook dominant naar iedereen.Hij attakkeerde zelfs mij en mijn vrouw herhaaldelijk. We konden hem enkel nog uitlaten met een gentle leader.
    En ik kan enkel zeggen dat twee weken na de castratie da ne volledig andere hond was, ondanks da we de zelfde leiding gaven als ervoor!

Dus de castratie deed het hem wel, sedertdien heeft hij nooit nog ons aan gevallen en is hij vol aandacht
    Niemand leert zijn hond macho gedrag aan, macho gedrag tegenover andere honden, tegenover zijn baasje zelf, of tegen andere mensen, en toch vertonen sommige honden zo'n gedrag, dus is het puur van de hormonen toch? Zelfs in de hondenclub zeiden de instructeurs dat onze hond ondanks goede leiding toch onrustig, en overactief was, en ook dominant naar iedereen.Hij attakkeerde zelfs mij en mijn vrouw herhaaldelijk. We konden hem enkel nog uitlaten met een gentle leader. En ik kan enkel zeggen dat twee weken na de castratie da ne volledig andere hond was, ondanks da we de zelfde leiding gaven als ervoor! Dus de castratie deed het hem wel, sedertdien heeft hij nooit nog ons aan gevallen en is hij vol aandacht
    Andy
  22. AnneMarie

geplaatst op 17-12-2010 om 19:44
    hoe lang is dat nu gelleden dat je hond is gecastreerd?
    ik zeg ook niet dat het bij geen enkele hond werkt maar men moet er toch wel rekening mee houden dat het niet werkt.
    namelijk in veel gevallen werkt het niet
    hoe lang is dat nu gelleden dat je hond is gecastreerd? ik zeg ook niet dat het bij geen enkele hond werkt maar men moet er toch wel rekening mee houden dat het niet werkt. namelijk in veel gevallen werkt het niet
    annemarie
  23. bono

geplaatst op 18-12-2010 om 11:29
    Da weet ik wel, dat sommige mensen verkeerd aangeleerd gedrag door geen goede leiding, aanzien als dominantie, en dat castreren dan niet helpt.
    Da stond ik mijn eerste bericht ook trouwens da het niet bij elke hond het geval is dat het werkelijk dominantie is.
    Dus daar heb je wel gelijk in, maar bij sommige gevallen is het effectief een dominant karakter die het probleem is, ondanks goed opgevoed te zijn en goede leiding gekregen te hebben van iemand die er echt van kent.

Dus anne marie we verstaan mekaar dan toch, we hebben mekaar gevonden in mekaars mening, is da nie schoon? Eind goed al goed EMO 6)
    Da weet ik wel, dat sommige mensen verkeerd aangeleerd gedrag door geen goede leiding, aanzien als dominantie, en dat castreren dan niet helpt. Da stond ik mijn eerste bericht ook trouwens da het niet bij elke hond het geval is dat het werkelijk dominantie is. Dus daar heb je wel gelijk in, maar bij sommige gevallen is het effectief een dominant karakter die het probleem is, ondanks goed opgevoed te zijn en goede leiding gekregen te hebben van iemand die er echt van kent. Dus anne marie we verstaan mekaar dan toch, we hebben mekaar gevonden in mekaars mening, is da nie schoon? Eind goed al goed :o)
    Andy
  24. Hanne12

rank: 161

geplaatst op 11-11-2012 om 18:23
    AnneMarie , ik ben het helemaal met je eens , soms word agressief of dominant gedrag veroorzaakt door angst en wanner je een hond laat castreren word hij nog angstiger
    wist je trouwens dat een hond sneller dement is na een castratie?
    AnneMarie , ik ben het helemaal met je eens , soms word agressief of dominant gedrag veroorzaakt door angst en wanner je een hond laat castreren word hij nog angstiger wist je trouwens dat een hond sneller dement is na een castratie?
    Hanne
  25. Hanne12

rank: 161

geplaatst op 11-11-2012 om 18:23
    AnneMarie , ik ben het helemaal met je eens , soms word agressief of dominant gedrag veroorzaakt door angst en wanner je een hond laat castreren word hij nog angstiger
    wist je trouwens dat een hond sneller dement is na een castratie?
    AnneMarie , ik ben het helemaal met je eens , soms word agressief of dominant gedrag veroorzaakt door angst en wanner je een hond laat castreren word hij nog angstiger wist je trouwens dat een hond sneller dement is na een castratie?
    Hanne
  26. Lees hier de laatste reacties van onze leden op dit bericht. Zelf interesse om te reageren op dit blogbericht?
    Maak snel een eigen account aan! of Meld je hier aan.
Download nu GRATIS:
"De perfecte hond"
even geduld
sluiten x