Honden centrum

Voeding en verzorging » Vraag het aan Inge » Mank aan achterpoot

1. tsobo

rank: 1993

geplaatst op 07-09-2010 om 01:04
    Tsobo mijn Rhodesian Ridgeback loopt een beetje mank sinds deze morgen. Hij zet niet veel gewicht op zijn linker achterpoot. Hij doet het enkel wanneer hij opstaat van te liggen in de zetel en na een tijdje gaat het over als hij wandelt. We hebben het voor het eerst gezien als we gingen wandelen vandaag, hij liep wat raar als hij uit de auto sprong. Een minuut later haalde hij weer zijn topsnelheid als hij enkele konijnen zag. Hij heeft een uur lang gerend en gesprongen en we dachten niet meer dat er iets mis was. Toen we thuiskwamen zagen we plots weer dat hij een beetje mankte. Ik heb even getast aan zijn been en hij heeft geen pijn als ik erop duw. Wat ik wel voel is een soort van ontstekking aan de achterkant van zijn bil. (zie plaats op foto)

http://i473.photobucket.com/albums/rr96/saalym/knie.jpg

Weet je wat dit zou kunnen zijn en of het erg kan zijn. Ik zocht het internet op en vond gescheurde ligament, artrose, ... maar ook een gewone verrekking. Ga ik best naar een dierenarts of laat ik hem voorlopig wat rusten?

Tsobo mijn Rhodesian Ridgeback loopt een beetje mank sinds deze morgen. Hij zet niet veel gewicht op zijn linker achterpoot. Hij doet het enkel wanneer hij opstaat van te liggen in de zetel en na een tijdje gaat het over als hij wandelt. We hebben het voor het eerst gezien als we gingen wandelen vandaag, hij liep wat raar als hij uit de auto sprong. Een minuut later haalde hij weer zijn topsnelheid als hij enkele konijnen zag. Hij heeft een uur lang gerend en gesprongen en we dachten niet meer dat er iets mis was. Toen we thuiskwamen zagen we plots weer dat hij een beetje mankte. Ik heb even getast aan zijn been en hij heeft geen pijn als ik erop duw. Wat ik wel voel is een soort van ontstekking aan de achterkant van zijn bil. (zie plaats op foto) [IMG]http://i473.photobucket.com/albums/rr96/saalym/knie.jpg[/IMG] Weet je wat dit zou kunnen zijn en of het erg kan zijn. Ik zocht het internet op en vond gescheurde ligament, artrose, ... maar ook een gewone verrekking. Ga ik best naar een dierenarts of laat ik hem voorlopig wat rusten?
    Rhodesian Ridgeback
  2. Inge

rank: 15

geplaatst op 07-09-2010 om 22:30
    Hallo,

Als een hond mankt is het meestal toch een teken dat er iets aan de hand is. Dit kan van een verrekking tot een gewrichtsblessure gaan. Soms ontstaat het acuut en soms sleept het er als het ware in, zonder dat zich dit meteen uit bij de hond. De handelingen die een dierenarts uitvoert zijn niet te vergelijken met handelingen die je thuis zelf zou kunnen uitvoeren. Het zou start kreupelheid kunnen zijn, dan zie je na het liggen inderdaad wat stijfheid, die na een aantal meters lopen meestal verdwijnt.
    Hij zal met het uitlaten niet gauw laten merken dat er iets is, dan is hij immers met andere dingen bezig.

De foto die hier boven staat, is die vrij recent of al eerder gemaakt? Ik zou zo bijna durven zeggen dat de bespiering misschien niet helemaal optimaal lijkt aan de achterhand. Je zou verwachten dat het wat meer zou zijn, Ridgebacks zijn meestal vrij atletisch gebouwd met een goede bespiering. Maar ook daar kan een röntgenfoto meer uitsluiting geven of er al dan niet iets niet helemaal correct zou zijn met de gewrichten, wat zich dan ook vaak uit in verlies van spiermassa.

Die knobbel kan vrij normaal zijn, in die buurt zitten ook lymfeklieren die inderdaad kunnen reageren op een ontsteking.

Je kan het een aantal dagen afwachten, maar indien het blijft bestaan zou ik naar de dierenarts gaan.
    Zou er inderdaad iets zijn met knie of heupen, dan kan het in sommige gevallen beter gaan met aangepaste voeding of pijnmedicatie.

Succes!
    Hallo, Als een hond mankt is het meestal toch een teken dat er iets aan de hand is. Dit kan van een verrekking tot een gewrichtsblessure gaan. Soms ontstaat het acuut en soms sleept het er als het ware in, zonder dat zich dit meteen uit bij de hond. De handelingen die een dierenarts uitvoert zijn niet te vergelijken met handelingen die je thuis zelf zou kunnen uitvoeren. Het zou start kreupelheid kunnen zijn, dan zie je na het liggen inderdaad wat stijfheid, die na een aantal meters lopen meestal verdwijnt. Hij zal met het uitlaten niet gauw laten merken dat er iets is, dan is hij immers met andere dingen bezig. De foto die hier boven staat, is die vrij recent of al eerder gemaakt? Ik zou zo bijna durven zeggen dat de bespiering misschien niet helemaal optimaal lijkt aan de achterhand. Je zou verwachten dat het wat meer zou zijn, Ridgebacks zijn meestal vrij atletisch gebouwd met een goede bespiering. Maar ook daar kan een röntgenfoto meer uitsluiting geven of er al dan niet iets niet helemaal correct zou zijn met de gewrichten, wat zich dan ook vaak uit in verlies van spiermassa. Die knobbel kan vrij normaal zijn, in die buurt zitten ook lymfeklieren die inderdaad kunnen reageren op een ontsteking. Je kan het een aantal dagen afwachten, maar indien het blijft bestaan zou ik naar de dierenarts gaan. Zou er inderdaad iets zijn met knie of heupen, dan kan het in sommige gevallen beter gaan met aangepaste voeding of pijnmedicatie. Succes!
    Groetjes
  3. Lees hier de laatste reacties van onze leden op dit bericht. Zelf interesse om te reageren op dit blogbericht?
    Maak snel een eigen account aan! of Meld je hier aan.
Download nu GRATIS:
"De perfecte hond"
even geduld
sluiten x